Geen ‘Papieren kinderen’ meer

‘Passend Onderwijs sluit naadloos aan bij het Optimaal Ontplooings en Ontwikkelingsonderwijs (O3) van Fortior, vertelt Marlou Nellissen, Bovenschoolse ondersteuningscoördinator Passend Onderwijs. ‘Scholen moeten voor alle kinderen een passend plekje bieden. Dat betekent veel maatwerk waarin onze manier van onderwijs heel goed kan ondersteunen. Kinderen volgen ieder hun eigen leerroute en  krijgen lesstof aangeboden op een manier die bij elk individueel kind aansluit.'

‘We bieden elk kind zoveel mogelijk thuisnabij onderwijs. Dat elk kind om de hoek naar school kan. Natuurlijk blijven er kinderen die een andere onderwijsomgeving nodig hebben maar ook daarin zie je verandering. Korte trajecten zijn ook mogelijk. Een plek voor 2 jaar in het speciaal basisonderwijs en dan weer terug naar het reguliere onderwijs. Talentencampus Venlo is daarvan een mooi voorbeeld.’

‘Het grote voordeel van Passend Onderwijs is dat het verbindend werkt. Samen heb je een totaalbeeld  van een kind. En samen, ouders, leerkracht en kind, bespreek je wat nodig is. Dat was voorheen echt wel eens anders. Kinderen met een ‘rugzakje’ voelden soms als ‘papieren kinderen’. Er werd vooral in 'hokjes' gedacht. Een kind had een indicatie en kreeg daar een vast aantal uren begeleiding en financiën voor. Nu bekijken we veel meer wat een leerling in zijn of haar specifieke situatie op school of van de leerkracht nodig heeft.'

‘Passend Onderwijs maakt ons vrijer in de ondersteuning die we geven. Dat biedt kinderen vele betere kansen. Onze scholen ontwikkelen zich. Externe expertise is niet altijd nodig. Binnen Fortior hebben we zoveel kennis. Bescheiden als we zijn brengen we dat niet altijd naar buiten.’