Beter en slimmer leren met ICT

 

‘ICT vervult in het O3 onderwijs een nadrukkelijke rol’, vertelt Ton Offergelt, ICT-coördinator bij Fortior. ‘Kinderen die zelf ontdekkend leren en samen aan de slag gaan, gebruiken ICT op een andere manier dan alleen de aangeboden oefenprogramma’s.

 

Kinderen:

 • maken samen een werkstuk

 • zoeken dingen op internet op

 • maken een Powerpoint of Prezipresentatie

 • denken na over hoe ze informatie met elkaar delen en

 • over hoe ze thuis aan hun werkstuk verder kunnen werken

 

‘De motivatie van kinderen stijgt door het gebruik van ICT in de klas. En gemotiveerde kinderen leren beter. Het is niet de vraag of ICT moet worden ingezet, maar over hoe we zorgen dat het bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs.’

 

‘Mensen zijn gecharmeerd van de gadgets in ICT. ’Oh, kijk eens wat die school  allemaal gebruikt.’ Maar als je dan doorvraagt wat ze ermee doen dan is die rol soms  beperkt. Voor de inzet van ICT in de klas is een visie nodig. ICT is een hulpmiddel en geen doel op zich. Als de leerkracht in de klas iets vertelt over het Ruhrgebied dan moet hij direct Google Earth kunnen aanklikken.’

 

'Kinderen groeien op in een wereld waarin professionele, persoonlijke en publieke levenssferen steeds complexer worden. Deze nieuwe wereld zal voor een belangrijk deel bepaald worden door  the internet of things. Experts schatten dat rond 2020 ongeveer 50 miljard  apparaten een internetverbinding hebben. Dus niet alleen tablets, tv's en smartphones maar tandenborstels, koffiekopjes, ijskasten en meubels. Er zullen gigangtishe hoeveelheden informatie worden rond gepompt waar je je voordeel mee kunt doen. Maar dan moet je wel weten hoe je die informatie moet lezen, interpreteren en waarderen.'

 

‘Ict-geletterheid, samenwerking, communicatie en krtisch denken worden dus heel belangrijk.  Dat betekent ook voor leerkrachten een kanteling. Elk twee jaar nemen we een ICT Kijkwijzer af waarmee we een goede indicatie krijgen van de bekwaamheid van onze leerkrachten op het gebied van ICT. Daarnaast heeft elke school een I-coach die de inzet van ICT op de school nauwlettend in de gaten houdt.’

 

‘De rol van ICT in het onderwijs wordt steeds belangrijker. In de ontwikkeling van kinderen maar ook in de ondersteuning van de leerkracht.’

 

 

 

De motivatie van kinderen stijgt
door het gebruik van ICT in de klas.

4